مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران
نوشته شده توسط : mali

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

شیراز از زیباترین شهرهای ایران است که به شهر شعر و گل و بهارنارنج معروف است. این شهر پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. به همین دلیل است که این شهر یکی از قطب های گردشگری کشورمان محسوب می شود و سالانه افراد زیادی را به سوی خود جذب می کند. شما نیز می توانید برای گشت و گذار به شیراز سفر کنید و از زیبایی های این شهر بزرگ و پر جمعیت لذت ببرید.

یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شیراز مسجد نصیرالملک است. این مسجد به مسجد صورتی نیز شهرت دارد و از معماری و تزئینات بسیار خیره کننده ای بهره برده است. مسجد نصیر الملک در محله ای قدیمی به نام محله ی گود عربان واقع شده است و از بناهای تاریخی بسیار مشهور شهر شیراز محسوب می شود. همان طور که گفته شد مسجد نصیر الملک به مسجد صورتی نیز مشهور است و علت این نام گذاری کاشی کاری های صورتی رنگ بنای مسجد است. این کاشی کاری ها و مقرنس کاری ها به قدری زیبا و چشم نواز است که مسجد نصیر الملک را از این نظر به مهم ترین و ارزشمندترین تور شیراز مسجد ایران تبدیل کرده است. در واقع استفاده از کاشی های صورتی در هیچ کدام از مسجدهای ایران نظیر نداشته است. البته خاص بودن این مسجد به همین جا خلاصه نمی شود و از دیگر ویژگی های این مسجد می توان به این موضوع اشاره کرد که مسجد نصیر الملک بر خلاف دیگر مساجد، گنبد ندارد.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

بنای این مسجد نمونه ای ارزشمند از معماری ایرانی اسلامی است که نمایش دهنده ی هنر و مهارت کم نظیر استادکاران ایران است. یکی از مهم ترین ویژگی های مسجد نصیر الملک علاوه بر کاشی های صورتی آن، شیشه های رنگی سراسر مسجد است که باعث خلق صحنه های بسیار زیبایی در داخل این مسجد شده است. در واقع در هنگام روز و تابش آفتاب، بازی زیبایی با نور و رنگ در داخل این مسجد شکل می گیرد که مورد توجه همه به خصوص عکاسان و توریست ها قرار گرفته است. اگر شما نیز در این دسته ها قرار دارید می توانید با سفر به این مسجد صحنه های زیبا و کم نظیری را ثبت کنید. البته باید رزرو تور شیراز به این نکته توجه کنید که در فصول پاییز و زمستان به علت تابش مایل خورشید، شرایط بهتری برای عکاسی از این شیشه های رنگی و رنگ ها و نورهای ایجاد شده توسط آن ها ایجاد خواهد شد.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

بر طبق اسناد تاریخی، قدمت این مسجد به سال 1293 هجری قمری می رسد. گفته می شود که در آن سال حاکم فارس که به نصیر الملک معروف بوده است، دستور ساخت این مسجد را صادر کرده است. میرزا حسن علی خان نصیر الملک از اشراف دوره ی قاجار بوده است و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، حاکم شیراز بوده است. این حاکم در آن زمان به عنوان حاکمی عادل و با انصاف شناخته می شد و بخش زیادی از دارایی های خود را نیز صرف امور خیریه می کرد.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

بر سردر مسجد صورتی کتیبه ای قرار دارد که بر طبق آن سازندگان این مسجد حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر می باشند. این مسجد در زمینی به وسعت 2890 متر مربع بنا شده است و از طاق نماها، هشتی ها، ایوان ها، دالان و راهرو آفر تور شیراز، حیاط چهار گوش، حوض بزرگ، گلدسته ها و شبستان های متعدد تشکیل شده است. شبستان غربی این مسجد شامل شیشه های رنگی معروف این مسجد است که زیبایی های خاص خود را پدید آورده است. البته لازم به ذکر است که شیشه های رنگی و بسیار زیبای مسجد نصیر الملک از ابتدا در آن وجود نداشته است. این شیشه ها در سال 1348 و توسط استاد حاج میرزا آیت به مسجد اضافه شدند. امروزه مسجد نصیر الملک شهرت خود را تا حد زیادی مدیون همین شیشه های رنگی و درهای چوبی شبستان غربی است.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران,دیدنیهای شیراز,معرفی شهر شیراز,رزرو تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: